Актуальні питання набуття земельних прав користувачами надр
DOI:
https://doi.org/10.37772/2518-1718-2024-2(46)-9Ключові слова:
земля, землекористування, земельні ділянки сільськогосподарського призначення, надрокористування, переважне право купівлі земельної ділянкиАнотація
Сучасна земельна реформа в Україні характеризується низкою позитивних змін земельного законодавства. З введенням у дію Закону України « Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» запроваджено ринок сільськогосподарських земель, які до цього моменту перебували під дією мораторію. У правову модель ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення від 1 липня 2021 р. запроваджено ст. 130-1 Земельного кодексу України, яка врегульовує переважне право купівлі земельної ділянки сільськогосподарського призначення. В цьому зв’язку важливого значення набувають законодавчі новели, які стосуються кола суб’єктів переважного права купівлі земель сільськогосподарського призначення. Дана стаття присвячена висвітленню теоретичних і практичних проблем, які пов’язані із реалізацією суб’єктами переважного права на купівлю земельної ділянки сільськогосподарського призначення, та пошуку й обґрунтуванню можливих шляхів їх вирішення, виходячи з основоположних принципів земельного права. Досліджено та розкрито особливості реалізації переважного права купівлі земельної ділянки сільськогосподарського призначення суб’єктом першої черги особою, яка має спеціальний дозвіл на видобування корисних копалин загальнодержавного значення. Адже на сучасному етапі реформування земельних та надрових відносин удосконалюється відповідне законодавство з метою спрощення механізму отримання надр у користування та необхідних земель для його здійснення. Прийнятий Закон України від 01.12.2022 р. № 2805-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства у сфері користування надрами» покликаний забезпечити Україну достатньою кількістю сировинних ресурсів. Однак за чинним земельним законодавством та законодавством про надра набуття прав на користування надрами не супроводжується виникненням права на необхідну земельну ділянку, що у подальшому ускладнює реалізацію права користування надрами. У процесі дослідження актуальних питань, які стосуються означеної тематики, наголошується на необхідності вдосконалення відповідних правових приписів, які в умовах сьогодення мають забезпечувати чіткість і прозорість умов доступу зацікавленими суб’єктами до надр та необхідних для цього земельних ділянок.
Посилання
1. Law of Ukraine On amendments to some legislative acts of Ukraine regarding the improvement of legislation in the field of subsoil use, No. 2805-IX. (2022, December 01). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2805-20#Text [in Ukrainian].
2. Code of Ukraine on subsoil, No. 132/94-ВР. (1994, July 27). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2805-20#Text [in Ukrainian].
3. Land for subsurface use: why should you choose an easement? Retrieved from: https://nadra.info/2024/03/land-for-subsurface-use-why-should-you-choose-an-easement/ [in Ukrainian].
4. Land Code of Ukraine, No. 2768-III. (2001, October 25). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14#Text [in Ukrainian].
5. Kulynych, P.F. (2021). Land reform in Ukraine: legal problems. Kyiv: Norma prava. [in Ukrainian].
6. Kovalenko, T.O. & Baksheiev, O.S. (2023). Problems and prospects of legislative regulation of the agricultural land market in Ukraine. Naukovo-informatsiinyi visnyk Ivano-Frankivskoho universytetu prava imeni Korolia Danyla Halytskoho, 15(27), 197–205. [in Ukrainian].
7. Hoshtynar S. L. (2020). Foreign experience of regulating the land market and the possibility of its adaptation in Ukraine when considering the issue of canceling the moratorium on the sale of land. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal. 3. Retrieved from: http://lsej.org.ua/3_2020/44.pdf [in Ukrainian].
8. Batyhina O.M. (2024). Subjects of the preferential right to purchase agricultural land plots. Priorytetni napryamy rozvytku ahrarnoho, zemelʹnoho ta ekolohichnoho prava v suchasnykh umovakh: Proceedings of the Round Table. (рр. 131–134). Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].
9. Shulha M.V. (2023). Natural persons as participants in the agricultural land market. Visnyk Penitentsiarnoi asotsiatsii Ukrainy, 1, 53–62. [in Ukrainian].
10. Continuation of the large-scale reform of subsoil use: necessary legislative changes were adopted in Ukraine. Retrieved from: https://eu-ua.kmu.gov.ua/news/prodovzhennya-masshtabnoyi-reformy-nadrokorystuvannya-v-ukrayini-uhvalyly-neobhidni-zakonodavchi-zminy/ [in Ukrainian].
11. Kovalchuk, T.H. (2024). Peculiarities of improving the legislation of Ukraine in the field of subsoil use under martial law. Priorytetni napryamy rozvytku ahrarnoho, zemelʹnoho ta ekolohichnoho prava v suchasnykh umovakh: materialy kruhloho stolu (рр.49–52). Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].
12. Civil Code of Ukraine, No. 435-V (2003, January 16). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text [in Ukrainian].
13. Law of Ukraine Оn making changes to some legislative acts of Ukraine regarding the improvement of the system of management and deregulation in the field of land relations, No. 2805-IX. (2021, April 28). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1423-20#top [in Ukrainian].




