Роль правової охорони торговельних марок у функціонуванні екологічно орієнтованих брендів

Автор(и)

  • Даніїл Шматков Associate Professor, Senior Research Associate of the Scientific and Research Institute of Providing Legal Framework for the Innovative Development of the NALS of Ukraine, Kharkiv, Ukraine , Кандидат наук, доцент, старший науковий співробітник Науково-дослідного інституту правового забезпечення інноваційного розвитку Національної академії правових наук України

DOI:

https://doi.org/10.37772/2518-1718-2025-2(50)-18

Ключові слова:

зелені марки, циркулярна економіка, інтелектуальна власність, статистика, свідоцтво

Анотація

У статті досліджується роль торговельних марок у контексті циркулярної економіки. Автор пропонує розширене тлумачення функцій торговельної марки, акцентуючи увагу на її здатності сигналізувати про «зелену» інноваційність, підвищувати довіру споживачів і сприяти капіталізації інтелектуальної власності. У роботі наведено емпіричне дослідження 788 торговельних марок, зареєстрованих в Україні станом на липень 2025 року, що містять слова «еко» або «eco». Перевірено п’ять тез: середній строк життя марки складає 10–20 років; місцеві для певної юрисдикції компанії на третину частіше втрачають марки, ніж іноземці; реєстрація марки від юридичної особи знижує ризик її смертності приблизно на 15%; комбіновані знаки (з логотипами, кольорами, унікальними шрифтами) довше живуть; збільшення кількості класів товарів і послуг, для яких зареєстровано марку, збільшує і строк її життя до 5%. З’ясовано, що в українському контексті середній строк життя таких марок коротший, ніж у світових зразках, а також виявлено несподівані відмінності: іноземні власники частіше втрачають реєстрацію; юридичні особи не завжди мають перевагу; комбіновані знаки живуть не довше за словесні. Автор також аналізує зв’язок між класами товарів і послуг та виживаністю марки. Дослідження вказує на складність впливу ринкових і правових чинників на «життєвий цикл» торговельної марки. У висновках наголошено на необхідності врахування особливостей зеленої економіки у формуванні сучасної практики реєстрації, підтримки та захисту прав на торговельні марки. Подальші дослідження мають враховувати судову практику у спорах щодо прав на торговельні марки у сфері зеленої економіки для вироблення ефективних правових механізмів захисту. Особливої уваги у подальших дослідженнях також заслуговують питання зв’язку ліцензування та розширення портфоліо інтелектуальної власності зі строком життя торговельної марки.

Посилання

Favot, M., Vesnic, L., Priore, R., Bincoletto, A., & Morea, F. (2023). Green patents and green codes: How different methodologies lead to different results. Resources, Conservation & Recycling Advances, 18, 200132.

Nadaf, S. J., Jadhav, N. R., Naikwadi, H. S., Savekar, P. L., Sapkal, I. D., Kambli, M. M., & Desai, I. A. (2022). Green synthesis of gold and silver nanoparticles: Updates on research, patents, and future prospects. OpenNano, 8, 100076.

Yu, C. Y. (2024). Experiential learning for applying green patents in sustainable education. Sustainability, 16(15), 6591.

Shmatkov, D., Gorokhovatskyi, O., & Vnukova, N. (2023). Elaborative trademark similarity evaluation using goods and services automated comparison. In COLINS-2023: 7th International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems (pp. 293–308). Kharkiv.

Shmatkov, D., Hlibko, S., Tokarieva, K., & Zagalaz, J. C. (2021). On the question of why copyright cannot be synonymous with intellectual property within digital competence frameworks. Revista de Propiedad Inmaterial, 32, 215-231.

European Patent Office. (2007). Scenarios for the future: How might IP regimes evolve by 2025? What global legitimacy might such regimes have? EPO.

Castaldi, C., & Mendonça, S. (2022). Regions and trademarks: Research opportunities and policy insights from leveraging trademarks in regional innovation studies. Regional Studies, 56(2), 177–189.

Block, J., Lambrecht, D., Willeke, T., Cucculelli, M., & Meloni, D. (2025). Green patents and green trademarks as indicators of green innovation. Research Policy, 54(1), 105138.

Todorova, S. (2024). Green trademarks and sustainability. Стратегии на образователната и научната политика, 32(1s), 87–97.

Pfeifer, L. M., Schreiner, T. F., & Sattler, H. (2025). The role of consumer-based brand equity on the prolongation of trademarks. Journal of Brand Management, 32(2), 94–108.

Bas, J., Sáiz, P., & Zofío, J. L. (2025). What doesn’t kill you makes you stronger: On the determinants of trademark survivability over the long term. Journal of Product & Brand Management.

Завантаження

Опубліковано

04.07.2025

Номер

Розділ

Статті