Поняття «булінг» в українському законодавстві: проблеми визначення та правозастосування
DOI:
https://doi.org/10.37772/2518-1718-2025-3(51)-2Ключові слова:
булінг, мобінг, заклади вищої освіти, запобігання та протидія булінгу, педагогічні працівники, науково-педагогічні працівники, трудовий колектив, учасники освітнього процесу, юридична відповідальністьАнотація
У статті проаналізовано сучасний стан антибулінгового національного законодавства. Виявлено окремі прогалини, які містить КУпАП та Закон України «Про освіту». Акцентовано увагу на недосконалість визначення поняття «булінг» у чинному законодавстві, що полягає у невключенні до зони відповідальності повнолітніх суб’єктів освітнього процесу, а отже, фактичному унеможливленні їх притягнення в адміністративному порядку. Проаналізовано підходи зарубіжних і українських вчених до тлумачення поняття «булінг». Зроблено висновок, що майже всі науковці, які займалися цією проблематикою, розглядають булінг як: а) агресивну поведінку однієї особи щодо іншої (такий підхід не дає уявлення про булінг як окреме явище, адже ця ознака притаманна, наприклад, хуліганству, насильству в сім’ї тощо); б) як систематичне психологічне та фізичне насильство (більш виважене і у цілому правильне визначення, оскільки називає основні характерні ознаки даного явища і таким чином виокремлює його з-поміж інших). На підставі аналізу наукового доробку вітчизняних та зарубіжних дослідників булінгу, а також українського законодавства та узагальнення виявлених спільних сутнісних ознак цього явища сформульовано його дефініцію. Наголошено, що заклади вищої освіти, як осередки формування нації, мають бути прикладом здорової комунікації, академічної доброчесності та професійної етики. Акцентовано увагу, що негативне явище у студентських колективах, порівняно із шкільними, має більш прихований та жорстокий характер, змінюються і його форми. Окрему увагу приділено студентським військовим колективам, у яких також, як і в звичайних студентських групах, можуть спостерігатися прояви цькування, психологічного тиску тощо, але така поведінка має латентний характер. Це, насамперед, пов’язано з ізольованістю таких колективів, що сприяє приховуванню фактів булінгу серед курсантів та офіцерів, тому на практиці довести такі дії з боку загаданих суб’єктів вкрай складно. Проаналізовано «Порядок реагування на випадки булінгу (цькування)», який стосується лише неповнолітніх осіб. Підкреслено, що конфліктні взаємовідносини з ознаками цькування між повнолітніми здобувачами освіти, педагогічними, науково-педагогічними працівниками чи іншими повнолітніми особами – учасниками освітнього процесу – не підпадають під регулювання антибулінгового законодавства, а, отже, відповідальність для повнолітніх згідно зі статтею 173-4 КУпАП не настає. Така прогалина в законодавчій нормі ускладнює на практиці можливість використання чинної нормативно-правової бази як інструменту захисту від булінгу в освітньому середовищі ЗВО, притягнення повнолітніх здобувачів вищої освіти до відповідальності в разі вчиненого цькування. Автором зауважено, що вилучення терміна «булінг» із ст. 1 Закону України «Про освіту» є нелогічним, адже булінг зазвичай виникає і проявляється саме в освітньому середовищі. При цьому спостерігається непослідовність законодавця: в окремих статтях Закону України «Про освіту» все ж таки ще зустрічається слово «булінг». До того ж, змінивши слово «булінг» на словосполучення «насильство або жорстоке поводження з дітьми», законодавець тим самим звузив застосування норм Закону України «Про вищу освіту» щодо повнолітніх учасників освітнього процесу. Таке нововведення не сприяє поліпшенню якості цього Закону, бо, крім зазначеного, спрощує суть явища як повторюваного, системного фізичного або морального болю, що завдається жертві булінгу. У статті проаналізовано «мобінг» як суміжне «булінгу» поняття. Автором висловлено думку, що основною відмінністю цих, подібних за суттю, двох понять є не тільки де вчиняються такі дії, а й ким. Суб’єкти мобінгу належать до певного трудового колективу, а суб’єктами булінгу можуть бути тільки учасники освітнього процесу. Зроблено висновок і надано обґрунтовані пропозиції та рекомендації, спрямовані на вдосконалення визначення поняття «булінг» в українському законодавстві.
Посилання
1. On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on Counteracting Bullying (Harassment) in Ukraine: Law of Ukraine of December 18, 2018 No. 2657-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2657-19 (accessed August 7, 2025) [in Ukrainian].
2. On Amendments to Certain Laws of Ukraine on the Prevention of Violence and the Elimination of Cruel Treatment of Children: Law of Ukraine of June 6, 2024 No. 3792-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/3792-20 (accessed August 7, 2025) [in Ukrainian].
3. On Education: Law of Ukraine of September 5, 2017 No. 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (accessed August 7, 2025) [in Ukrainian].
4. On the Protection of Childhood: Law of Ukraine of April 26, 2001 No. 2402-III. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2001. No. 30. Art. 142. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text (accessed August 7, 2025) [in Ukrainian].
5. Ilnytska I. Bullying. Occupational Safety: Scientific and Production Journal. URL: https://ohoronapraci.kiev.ua/article/news/buling [in Ukrainian].
6. Olweus D. Annotation: Bullying at School: Basic Facts and Effects of a School-Based Intervention Program. The Journal of Child Psychology and Psychiatry. 1994. Vol. 35, No. 7. P. 1171–1190. URL: https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1469-7610.1994.tb01229.x.
7. Bukhtiiarova I. H., Prykhodko M. V., Strelchenko O. H. Administrative Liability for Bullying: Theoretical and Legal Research: monograph. Kyiv: National Academy of Internal Affairs, 2023. 214 p. [in Ukrainian].
8. Lubenets I. H. Violence (Bullying) in the School Environment: Criminological Characteristics and Prevention Measures: monograph. Kyiv: State Research Institute of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine; Kharkiv: Machulin, 2018. 278 p. [in Ukrainian].
9. Ivanii O. M. Social and Criminal-Legal Characteristics of Bullying. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Legal Sciences. 2018. Issue 3, Vol. 2. P. 107–110. [in Ukrainian].
10. Prykhodko M. V. Administrative Liability for Bullying (Harassment) in Ukraine: Doctor of Philosophy dissertation, specialty 081. Kyiv, 2022. 231 p. [in Ukrainian].
11. Lutsiv O. V. Administrative and Legal Counteraction to Bullying in Ukraine: Candidate of Juridical Sciences dissertation, specialty 12.00.07. Zaporizhzhia, 2023. 213 p. [in Ukrainian].
12. Serdiuk L. What is Bullying and Its Impact on Children and Adults. URL: https://www.newleaf.com.ua/shho-take-buling-ta-jogo-vpliv-na-ditej-ta-doroslih/ [in Ukrainian].
13. Code of Ukraine on Administrative Offenses: adopted on December 7, 1984 No. 8073-X. Vidomosti Verkhovnoi Rady URSR. 1984. Add. to No. 51. Art. 1122. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text (accessed August 7, 2025) [in Ukrainian].
14. Certain Issues of Responding to Bullying (Harassment) Cases and Applying Educational Influence Measures in Educational Institutions: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine of December 28, 2019 No. 1646. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20#Text (accessed August 7, 2025) [in Ukrainian].
15. Ivashchenko S. M., Haraz A. I. Mobbing and Bossing in a Military Collective: Causes and Ways to Overcome Them. Legal Journal of Donbas. No. 1(90), 2025. P. 122–126. [in Ukrainian].
16. Bullying in the Student Environment: What Should Be Paid Attention To? Higher School of Advocacy of the NAAU. URL: https://www.hsa.org.ua/blog/buling-v-studentskomu-seredovyshhi-na-shho-vazhlyvo-zvernuty-uvagu [in Ukrainian].
17. Zelenska M. V., Vasylieva M. D. The Problem of Prevention and Counteraction to Bullying in the Educational Environment of a Higher Education Institution (Based on Monitoring Research Results). Pedagogical Academy: Scientific Notes. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5759124c-7759-45b4-8bec-827f1e08ff68/content [in Ukrainian].




