Правове забезпечення податкового стимулювання інноваційної діяльності: ретроспектива та перспективи
DOI:
https://doi.org/10.37772/2518-1718-2025-2(50)-4Ключові слова:
інноваційна діяльність, технологічні парки, пільгове оподаткування, податковий кредитАнотація
Стаття присвячена дослідженню проблем правового забезпечення такого виду державної підтримки інноваційної діяльності, як пільгове оподаткування. Проаналізовано історію розвитку законодавства України, яке визначало різні види податкових пільг в сфері інноваційної діяльності, зокрема, положення Закону України «Про оподаткування доходів підприємств і організацій» від 21 лютого 1992 p., Закону України «Про інноваційну діяльність» та Закону України «Про спеціальний режим інноваційної діяльності технологічних парків». Встановлено, що податкові пільги для суб’єктів інноваційної діяльності, які передбачені в вищевказаних нормативно-правових актах, не були достатньо ефективними інструментами державної підтримки інноваційної діяльності, оскільки такі пільги за своїм змістом зорієнтовані на підтримку крупних комерційних структур та жодним чином не надають можливості для розвитку суб’єктів малого інноваційного підприємництва, які є більш гнучкими та динамічними учасниками інноваційного процесу. Крім цього, зроблено висновок, що вказані податкові пільги сприяли «тінізації» капіталу суб’єктів господарювання, які неправомірно використовували передбачені для них преференції для зниження податкового навантаження у процесі їх господарської діяльності. Насамперед, це технологічні парки, їх учасники та спільні підприємства.
В роботі досліджено зарубіжний досвід податкового стимулювання інноваційної діяльності. Встановлено, що найбільш розповсюдженим видом податкових пільг у сфері інноваційної діяльності є податковий кредит, який в свою чергу може бути регулярним (наприклад, у Канаді та Нідерландах), коли податкова пільга зростає пропорційно загальному обсягу витрат на наукові дослідження та інкрементальним (наприклад, у США, Японії і Франції), який надається пропорційно збільшенню витрат на наукові дослідження порівняно з витратами в попередній встановлений період. Відзначено, що в податковому законодавстві Австралії, Канади, Данії, Фінляндії, Ірландії, Іспанії та Великій Британії застосовуються податкові знижки, відповідні витратам на закупівлю машин і устаткування для НДДКР, а в Данії, Ірландії – відповідні витратам з будівництва будинків для лабораторій і проведення НДДКР.
Обґрунтовано необхідність застосування диференційованого підходу до встановлення правового режиму пільгового оподаткування суб’єктів малого, середнього та крупного інноваційного бізнесу. Запропоновано встановлення в Законі України «Про інноваційну діяльність» положень щодо пільгового оподаткування суб’єктів малого інноваційного бізнесу, які повинні звільнятися від сплати податку на додану вартість та податку на прибуток підприємств, зобов’язання зі сплати яких виникають у процесі здійснення всієї господарської діяльності, а не тільки інноваційної. Таке звільнення повинно бути здійснено на фіксовану суму грошових коштів, яка не повинна перевищувати вартості інноваційного проєкту, що підлягає подальшої реалізації. Грошові кошти, отримані в результаті такого пільгового оподаткування, можуть використовуватися лише для реалізації інноваційних проєктів.
Посилання
Budyansky V. Innovative activity and problems of perfecting its legal ¬regulation . Entrepreneurship, economy and law. No. 2. 2000 . P. 7-9.
Zemlyankin A.I. Problems of venture investment of innovations . Herald Donetsk University , series V : economics and law, issue 2/2. 2002, pp. 317-321.
Berdnikov D. Problems of innovation development Ukraine and the roads their Permissions . Entrepreneurship, Economy and Law. No. 4. 2003. P. 142-144.
Medinska T.V., Cherevata R.Yu. Tax incentives for innovative activity in Ukraine and Poland under the conditions of European choice. Economy and Society. Issue 13. 2017. P.1149-1156.
Kremen V. Improvement of legislation - the basis for the development of scientific, technical and innovative activity. Intellectual Property. No. 7. 2004. P.3-6.
Osyka A.P. Economic and organizational and legal problems of ¬innovative activity . Monograph. IEP of the National Academy of Sciences of Ukraine . 1997. 368 p.
Androschuk G. Foreign experience of stimulating innovative activity . Business information . 1996. No. 1. P. 13-22.
Gomon M.V. State tax policy in the field of stimulating innovation and investment activity. Global and national problems of the economy. Issue 12. 2016, pp. 434-438.
Financial support for innovative development of Ukraine [Electronic edition]: monograph/ [M. I. Dyba, O. M. Yurkevich, T. V. Mayorova, I. V. Vlasova and others]; edited by Doctor of Economics , Prof. M. I. Dyba and Candidate of Economics , Assoc. Prof. O. M. Yurkevich. – Kyiv: KNEU, 2013. - 425, [7] p.
Dominique Guellec and Van Pottelsberghe Bruno. The Impact of Public R&D Expenditure on Business R&D. June 2000, Paris, OECD Directorate for Science, Technology and Industry. STI Working Papers 2000/4, DSTI/ DOC( 2000)4. P. 7-9.
Technical and Miscellaneous Revenue Act of 1988, Omnibus Budget Reconciliation Act of 1989, Tax Extension Act of 1991, Omnibus Budget Reconciliation Act of 1993, Omnibus Consolidated and Emergency Supplemental Appropriations of October 1998 (HR4328; S. 2622; PL 105—227).
Treaty establishing the European Community. Consolidated version of the Treaty on European Union as of 30.03.2010. https://zakon.rada.gov.ua/ laws / show /994_017#Text .
Krupka M.I. Financial instruments of state regulation and support of innovation spheres. Finances of Ukraine. 2001. No. 4. pp. 77-84.
Marchenko O., Tkachenko V. Directions of tax stimulation of innovative activity of enterprises. Economist. 2013. No. 1. P.13-17.
Marchenko O. I. Tax stimulation of innovative activity of the enterprise. Second abstract of the dissertation for the degree of candidate of economic sciences. Irpin. 2010. 20 p.




