Особливості об’єктивної сторони неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповно- важеної на виконання функцій держави або місцевого самоврядування

Автор(и)

  • Андрій Замахін кандидат юридичних наук, проректор з науково- педагогічної роботи Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» https://orcid.org/0009-0000-9270-6278

DOI:

https://doi.org/10.37772/2518-1718-2023-4(44)-7

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ознак об’єктивної сторони неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (ст. 3663 КК). Неподання декларації може вчинятися лише у формі бездіяльності. Обов’язковою умовою кримінальної відповідальності за бездіяльність є наявність у особи обов’язку діяти певним чином та наявність у даних конкретних умовах реальної можливості діяти в такий спосіб, тобто відсутність поважних причин невиконання обов’язку. Обов’язок окремих суб’єктів подавати декларації передбачений Законом України «Про запобігання корупції». Вичерпний перелік поважних причин неподання декларації не передбачений законодавством, оскільки все розмаїття поважних причин апріорі неможливо перелічити. Встановлення окремих ознак об’єктивної сторони неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (ст. 3663 КК) ускладнене у зв’язку з наявністю проблем з відмежуванням даної норми від ст. 1726 КУпАП «Порушення вимог фінансового контролю». Відповідно до ч. 2 ст. 512 Закону України «Про запобігання корупції», якщо за результатами контролю встановлено, що суб’єкт декларування не подав декларацію, Національне агентство письмово повідомляє такого суб’єкта про факт неподання декларації, і суб’єкт декларування повинен протягом десяти днів з дня отримання такого повідомлення подати декларацію в порядку, визначеному частиною першою статті 45 цього Закону. Тому якщо суб’єкт декларування не подав у встановлені законом строки декларацію, то він повинен бути притягнутий до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 1726 КУпАП. Якщо ж після спливу десяти днів з дня отримання від НАЗК повідомлення про факт неподання декларації, суб’єкт не подасть її, то має наставати вже кримінальна відповідальність за ст. 3663 КК. Тому для вирішення проблем з відмежуванням цих правопорушень слід законодавчо закріпити положення про те, що кримінальне правопорушення, передбачене ст. 3663 КК, слід вважати закінченим після спливу десяти днів з дня отримання повідомлення від НАЗК про необхідність подачі декларації. Одночасно у ст. 3663 КК доцільно було б передбачити можливість звільнення від кримінальної відповідальності, якщо особа до винесення вироку суду все ж таки подасть декларацію.

Посилання

Us, O.V. (2017). Qualification of the crime on the grounds of the objective side of the crime. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, Vol. 3, Issue. 47, 101–106 Retrieved from: https://dspace.uzhnu.edu.ua/ jspui/handle/lib/33843 [in Ukrainian].

Tatsii, V.Ya. Borysov, V.I. & Tiutiuhin, V.I. (Eds.). (2020). Criminal law of Ukraine. General part. Kharkiv: Pravo, [in Ukrainian].

On administrative liability for individual offenses related to corruption: letter of the High Specialized Court of Ukraine on Civil and Criminal Cases of June 22, 2017, No. 223-943/0/4-17. Retrieved from: https://zib.com.ua/files/Golovam_ apeliacijnih_sudiv_vid_2205_2017.pdf [in Ukrainian].

Volonets, D.F. (2021). Criminal liability for declaring false information: Candiate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Khavroniuk, M.I. (Ed.). (2019). Corruption schemes: their criminal qualification and pre-trial investigation. Kyiv: Moskalenko O.M. [in Ukrainian].

Azarov, D.C., Hryshchuk, V.K., Savchenko, A.V. et al. (2016). Scientific and practical commentary of the Criminal Code of Ukraine. Dzhuzha, O.M. Savchenko, A.V. & Cherniei, V.V. (Eds.). Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

On Prevention of Corruption: Law of Ukraine, No. 1700-VII (2014, October 14). Retrieved from: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1700-18#Text [in Ukrainian].

Code of Ukraine on Administrative Offenses: Law of Ukraine, No. 8073-X (1984, December 7). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text [in Ukrainian].

Miskiv, D.M. (2020). Analysis of the features of the objective side of the composition of the declaration of false information. Sotsialno-pravovi studii: naukovo-analitychnyi zhurnal, 3(9), 119–123 [in Ukrainian].

Verdict of the Frunzensky District Court of Kharkiv dated October 25, 2017, court case № 645/2465/17. Retrieved from: https://reyestr.court.gov.ua/Review/69846895 [in Ukrainian].

Mykhailenko, D.H. (2017). Interaction of elements of tort legislation to ensure anti -corruption financial control. Sudova ta slidcha praktyka v Ukraini, 4, 24–37 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-16

Як цитувати

Замахін, А. (2024). Особливості об’єктивної сторони неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповно- важеної на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Право та інновації, (4 (44), 49–54. https://doi.org/10.37772/2518-1718-2023-4(44)-7

Номер

Розділ

Статті