Мале та середнє підприємництво – рушійна силі впровадження в Україні Індустрії 4.0
DOI:
https://doi.org/10.37772/2518-1718-2023-4(44)-12Анотація
Сьогодні Індустрія 4.0 є стратегічним напрямом державної економічної політики у багатьох країнах світу. Україна також активно рухається в напрямку Індустрії 4.0. Тому постає цілком логічне запитання – хто з суб’єктів господарювання є рушійною силою такого руху? Мета дослідження – на основі аналізу наукової літератури та законодавства з питань інформатизації та цифровізації, державної підтримки суб’єктів малого та середнього підприємництва в світі та Україні, обґрунтувати провідну роль саме суб’єктів малого та середнього підприємництва у впровадженні в Україні Індустрії 4.0. Одним з головних ресурсів для відновлення економіки країни після повномасштабної агресії рф є люди, їх інтелектуальний потенціал. В результаті війни в Україні відбулися серйозні демографічні зміни і, як наслідок, підприємства зіткнулися з проблемою браку трудових ресурсів, зокрема, кваліфікованих менеджерів. Це позначається на ефективності діяльності підприємств. В статті доводиться. що важливим фактором забезпечення ефективності управління поточною діяльністю підприємств в умовах браку кваліфікованих кадрів є впровадження в Україні Індустрії 4.0, тобто комплексної цифровізації та автоматизації виробничих процесів і управління у реальному секторі економіки. Провідну роль в інтенсифікації руху країни в цьому напрямку відіграють суб’єкти малого і середнього підприємництва. Адже вони мають серйозні переваги у порівнянні із великим бізнесом, зокрема, високу мобільність, гнучкість виробничої структури, прості, підтримання вільної конкуренції, адаптивність до мінливої кон’юнктури ринку, сприйнятливість для втілення інноваційних технологій тощо. В статті обґрунтовується необхідність закріплення на законодавчому рівні політики державної підтримки інноваційної діяльності малих та середніх підприємств.
Посилання
Bilousov, Ye. M., Borysov, I. V. & Vapniarchuk N. M. el al. (2020). Regulatory and institutional support for the promotion of economic activity in an innovative society. Hetman, A. P., Dmytryk, O. O. & Tokarieva, K. O (Ed.). Kharkiv: NDI prav. zabezp. innovats. rozvytku NAPrN Ukrainy, 40–93 [in Ukrainian]. 2. Bilousov, Ye. M. & Borysov, I. V. (2021). Concept «Industry 4.0»: Implementation Problems and individual legal aspects of its implementation in Ukraine. S. V. Hlibko (Ed.). Kharkiv: NDI prav. zabezp. innovats. rozvytku NAPrN Ukrainy [in Ukrainian]. 3. Harahonych, O. (2023). Problems of enterprise management in martial law. Rozvytok Ukrainy v umovakh militarnoho vplyvu: sotsialno-pravovi, ekonomichni ta ekolohichni aspekty : Proceedings of the International-Practical Conference. (pp. 69–73). (Vols 1–2). Vol: 2. Ustymenko V.A., Hradoboiev Ye.S., Illarionov O.Yu., Sanchenko A.Ye. (Eds.). Kyiv: ВАІТЕ [in Ukrainian]. 4. Kravchuk Yu. H., Skorobohatova N. Ye. (2020). Ukraine in industry 4.0: opportunities and barriers. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia, 4. Retrieved from: http://ape.fmm.kpi.ua/article/view/205842 [in Ukrainian]. 5. Concept of development of digital economy and society of Ukraine for 2018-2020: approved by the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine, No. 67-r (2018, January 17) (as amended). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/67-2018-р [in Ukrainian]. 6. Regulations on the introduction of technological approach «Industry 4.0»: CMU Resolution, No. 750 (2021, July 21). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/750-2021-п#n13 [in Ukrainian]. 7. Mkrtchan, E. (2022, February 18). Industry 4.0 as an innovative trend of Ukraine. Interfaks-Ukraina. Retrieved from: https://interfax.com.ua/news/blog/799334.html [in Ukrainian]. 8. Yanovych, S. A. & Shenderivska, L. P. (2022). Development industry 4.0 in different countries. Biznes, innovatsii, menedzhment: problemy ta perspektyvy: zb. tez dop. III Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 124-125). Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, Vyd-vo «Politekhnika». Retrieved from: http://confmanagement.kpi.ua/proc/article/view/271879 [in Ukrainian]. 9. The concept of the National Informatization Program: approved by law, No. 75/98-BP (1998, February 4) (as amended). Chapter 1. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/75/98-%D0%B2%D1%80#Text [in Ukrainian]. 10. On the National Informatization Program: Law of Ukraine, No. 2807-IX (2022, December 1). Retrieved from: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2807-20#Text [in Ukrainian]. 11. Bezukh, O. V. (2023). Legal support of digitalization of the economy of Ukraine. Zdiisnennia ta zakhyst korporatyvnykh prav v Ukraini. shliakh do yevropeiskykh standartiv : zb. nauk. pr. za materialamy XXI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 9–11). V. A. Vasylieva (Ed.). NDI pryvatnoho prava i pidpryiemnytstva imeni akad. F. H. Burchaka NAPrN Ukrainy; Ivano-Frankivsk [in Ukrainian]. 12. Economic Code of Ukraine, No. 436-IV (2003, January 16). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/43615#Text [in Ukrainian]. 13. The procedure for providing financial state support to business entities: approved by the Cabinet of Ministers of Ukraine Resolution No. 28 (2020, January 24). (as amended by the Cabinet of Ministers of Ukraine of March 14, 2023 No. 229). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/28-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian]. 14. Koshelnyk, D. (2022). Conceptual differences. What is the startup different from the «classic» business. Vector. Retrieved from: https://vctr.media/ua/chym-startap-vidriznyayetsya-vid-klasychnogo-biznesu-142744/ [in Ukrainian]. 15. General business proposals in the context of simplifying business conditions in wartime. European Business Association. URL: https://eba.com.ua/zagalni-propozytsiyi-biznesu-v-konteksti-sproshhennya-umov-vedennya-biznesuuvoyennyj-chas/ [in Ukrainian].