Міжнародний досвід визначення статусу мігрант/біженець

Автор(и)

  • Катерина Крут кандидат юридичних наук, старший викладач кафедри правоохоронної діяльності та поліціїстики факультету № 6 Харківського національного університету внутрішніх справ https://orcid.org/0000-0002-3027-4198

DOI:

https://doi.org/10.37772/2518-1718-2024-1(45)-11

Ключові слова:

мігрант, біженець, міграційна криза, вимушені мігранти, довготривалі мігранти

Анотація

Стаття присвячена науковому дослідженню статусів мігрантів/біженців виходячи з досвіду історичних подій та міжнародного законодавства європейських країн. Російсько-українська війна призвела до наймасштабнішої від років Другої Світової війни масової міграції українського населення. Наслідком стала поява раніше невідомих українському суспільству феномену багатомільйонних вимушених мігрантів, внутрішньо переміщених осіб, шукачів притулку, переселенців та осіб, шукаючих додаткового чи тимчасового захисту. Оскільки в статті мова йде про біженців/мігрантів, ми врахували міжнародний досвід країн, які безпосередньо займаються правовим регулюванням різних категорій мігрантів. З’ясовано, що біженці справді є однією з категорій мігрантів. Збіг між цими двома категоріями в глобальному контексті характеризується обмеженими шляхами легальної міграції, обмеженими довгостроковими рішеннями для біженців і каральною політикою щодо шукачів притулку. Слід відмітити, що біженці мають особливий статус, який підтверджується міжнародним режимом захисту біженців, та викладений в Конвенції та Протоколі про захист біженців. Наполягання на дихотомії мігрант/біженець спонукає багатьох вчених вважати, що біженцям потрібен захист, а мігрантам – ні, переконання, яке є хибним: біженцям може знадобитися «міжнародний захист», як це концептуально визначено в Конвенції про біженців, але всі мігранти – насправді всі люди, які потребують захисту держав від порушень їхніх прав людини. Дуже важливо наголосити, що особи, які рятуються від військового конфлікту можуть підпадати під визначення біженця, якщо наявна загроза переслідування з конвенційної підстави. За умови відсутності підстав переслідування за ознаками, що передбачені Конвенцією, вони можуть претендувати на додатковий захист, як це зробила більшість українців закордоном. Запропоновано виступати за глобальний режим мобільності, який зрештою приведе до кращого захисту прав для всіх тих, хто переселяється, включаючи біженців. Міжнародне міграційне право все ще лише зароджується та є фрагментарним, але Глобальний договір про безпечну, впорядковану та врегульовану міграцію є важливим політичним кроком до більш узгодженого структурування відповідей держав.

Посилання

Refugees and asylum seekers. Retrieved from: https://www.unhcr.org/ua/refugees-asylum-seekers_ua [in Ukrainian].

Convention on the Status of Refugees (1951, July 28). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_011#Text [in Ukrainian].

Protocol on the status of refugees (1966, December 16). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_363#Text [in Ukrainian].

Law of Ukraine On Refugees and Persons in Need of Additional or Temporary Protection, No. 3671-VI (2011, August 7). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3671-17#Text [in Ukrainian].

Carens, J. H. (2013). The Ethics of Immigration. Oxford: Oxfrod Univ. Press, pp. 195–196.

Gibney, M. J. (2004). The Ethics and Politics of Asylum: Liberal Democracy and the Response to Refugees. Cambridge: Cambridge Univ. Press. P. 12.

Moore, M. (2015). A Political Theory of Territory. Oxford: Oxfrod Univ. Press. P. 209.

UN Department of Economic and Social Affairs. Definitions: Refugee, Migrant. UN Refugees and Migrants. URL: https://refugeesmigrants.un.org/definitions.

Council Regulation (EC) No 862/2007 of 11 July 2007 on Community Statistics on Migration and International Protection and Repealing Council Regulation (EEC) No 311/76 on the Compilation of Statistics on Foreign Workers [2007] OJ L199/23, art 2.1(b).

International Organization for Migration. Glossary on Migration. (2019). IML Series. No 34. P. 130.

International Labour Office, ‘Guidelines concerning Statistics of International Labour Migration. ICLS/20/2018/ Guidelines (October 2018) para 13.

Canadian Red Cross. What is the Difference between a Refugee and a Migrant? Retrieved from: https://www.redcross. ca/how-we-help/current-emergency-responses/past-emergency-responses/past-emergencies-and-disasters/domestic/ 2017/syrian-refugee-arrival-appeal/how-does-the-canadian-red-cross-help-refugees-and-migrants.

International Convention on the Protection of the Rights of All Migrant Workers and Members of Their Families (adopted 18 December 1990, entered into force 1 July 2003) 2220 UNTS 3, art. 2(1).

Feller, E. Refugees Are Not Migrants. (2005) 24(4) RSQ 27, 28.

Malone, B. (2015, August, 20). Why Al Jazeera Will Not Say Mediterranean “Migrants”. Al Jazeera. Retrieved from: https://www.aljazeera.com/blogs/editorsblog/2015/08/al-jazeera-mediterranean-migrants-150820082226309.html

Carling, J. (2015, September 3). Refugees Are Also Migrants. All Migrants Matter. Border Criminologies. Retrieved from: www.law.ox.ac.uk/research-subject-groups/centre-criminology/centreborder-criminologies/blog/2015/09/refugeesare-also.

New York Declaration for Refugees and Migrants, para 6.

Guild, E. (2018). The Global Compact as a Milestone in Global Governance of Migration. Global Social Policy, 18, P. 325.

Gibney (n 19) 6.

Bhimji, F. (2017). The Nexus of Political Violence and Economic Deprivation: Pakistani Migrants Disrupt the Refugee/ Migrant Dichotomy. Journal of Immigrant and Refugee Studies. 2018. №16. P. 470; Kyriakides C. Words Don’t Come Easy: Al Jazeera’s Migrant–Refugee Distinction and the European Culture of (Mis)trust. Current Sociology, 65. P. 933.

Kukathas C. (2016). Are Refugees Special? Fine S. & Ypi L. (Eds.). Migration in Political Theory: The Ethics of Movement and Membership. Oxford Scholarship, P. 266.

Hathaway, J. C. (2012). Refugees and Asylum. Opeskin B., Perruchoud R. & Redpath-Cross J. (Eds.). Foundations of International Migration Law. Cambridge: Cambridge Univ. Press, pp. 177–204 (P. 185).

Aldrich, R. (2011). An Examination of China’s Treatment of North Korean Asylum Seekers. North Korean Review, 7(1), 36–48.

UNHCR and IOM. (2019, June 7). Refugees and Migrants from Venezuela Top 4 Million. UNHCR UK. Retrieved from: https://www.unhcr.org/uk/news/press/2019/7/5d230a254/latin-american-countries-agree-road-map-integrationvenezuelans. html.

The executive order of 6 March 2017 notably suspended for 90 days the entry to the US of refugees and migrants from Iran, Libya, Somalia, Sudan, Syria, and Yemen; Exec Order No. 13780, 82 CFR 12,209,13,213 (2017); see also Guild E. (2018). Crime, Migration and Data Extraction: The Trump Travel Bans. International Journal of Migration and Border Studies, 44, P. 366.

Опубліковано

2024-04-15

Номер

Розділ

Статті