Університети на шляху до впровадження відкритої науки: теоретико-практичний контекст

Автор(и)

  • Юлія Пасмор кандидат наук із соціальних комунікацій, науковий співробітник НДІ правового забезпечення іннова- ційного розвитку НАПрН України https://orcid.org/0000-0001-8773-360X

DOI:

https://doi.org/10.37772/2518-1718-2024-3(47)-18

Анотація

У статті розглянуто нові ролі і впливи відкритої науки (open science), відкритих даних (open data), відкритого доступу (open access) на модернізацію сфери науково-дослідної діяльності в умовах глобальних викликів та циф- рової трансформації університетів. Доведено, що визначальною ознакою змін, які відбуваються під впливом модифікації засобів і систем впровадження принципів відкритої науки, є обов’язкове онлайн-представлення отриманих пошуковцями даних, фактів зафіксованих у їх матеріалах досліджень, оскільки це допомагає не тіль- ки набути, а й ліквідувати існуючий у знаннях зацікавлених осіб розрив, забезпечує прозорість наукових напра- цювань. Досвід і новації університетів мають стати ілюстрацією того, як відкрита наука заохочує вчених доку- ментувати та публікувати свої здобутки у відкритому доступі для підвищення ефективності дослідницького процесу й дієвості співпраці, що зайвий раз підтвердить суттєвий соціальний вплив практики відкритої науки. У наукових колах ведеться дискусія про те, що у складних умовах воєнного стану, дистанційної роботи посилю- ється значення впровадження системного підходу при обчисленні основних показників наукової та науково-тех- нічної діяльності в університетах, наголошується на необхідності оновлення Нормативної рамки відкритої науки та метрик оцінювання наукових досліджень з урахуванням принципів відкритої науки. Доведена необхідність стратегії, як для осучаснення системи пріоритетних напрямів у сферах наукової, інноваційної діяльності, управ- ління дослідницькими даними, так і для запровадження певних видозмін процесів розробки й використання ре- сурсів, програмних інструментів, застосування сервісних заходів, нових механізмів і е-архівів зі збереження і обміну матеріалами фундаментальних наукових досліджень, забезпечення їх доступності для повторного ви- користання на благо суспільного прогресу. Аргументовано, що дослідницька новизна, винаходи,новації і ноу-хау відчутно впливають на розвиток світової науки, освіти, економіки, обороноздатності й суспільства в цілому. Провідна роль і місце університетів полягає в імплементації принципів, кращих практик відкритої науки на осно- ві результатів прогнозно-аналітичних (форсайтних) досліджень, що мають цінність для професійної спільноти та широкого загалу. Успішна реалізація практик і принципів відкритої науки, управління дослідницькими даними в університе- тах потребує: а) прийняття стратегічних планів, як своєрідної Agenda покрокових дій; б) обов’язкового форму- вання і використання усього комплексу мережних ресурсів і платформ, бібліометричних сервісів, міжнародних і національних напрацювань; в) побудови сучасної екосистеми науково-дослідної діяльності; д) підтримки наці- ональної наукової інфраструктури; е) забезпечення доступності українських досліджень з їх подальшою інтегра- цією до світової науки.

Посилання

UN Sustainable Development Goals. Retrieved from: https://www.undp.org/uk/ukraine/tsili-staloho-rozvytku [in Ukrainian].

Barcelona declaration on open scientific information. National repository of academic texts. Retrieved from: https:// nrat.ukrintei.ua/povnyj-tekst-barselonskoyi-deklaracziyi-pro-vidkrytu-naukovu-informacziyu/ [in Ukrainian].

Yaroshenko, T., Yaroshenko, O. (2024). Current issues of evaluating the social impact of scientific research. Science and science, 2, 52–82. DOI: https://doi.org/10.15407/sofs2024.02.052 [in Ukrainian].

Nazarovets, S. Open science today: challenges and prospects. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/381734180_Vidkrita_nauka_sogodni_vikliki_ta_perspektivi_Open_science_today_challenges_and_prospects [in Ukrainian]

Legal support of research infrastructures: foreign experience, trends and prospects for Ukraine: monograph. A. M. Lyubchych, I. V. Ohienko (Ed.). (2023) Kharkiv [in Ukrainian].

Luparenko, L. (2021). Evolution of open electronic scientific and educational systems and their use in the domestic educational space. Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Series: Pedagogical sciences, Vol. 25, 2, 236–272. DOI: https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v25i2.775 [in Ukrainian].

Gaitanou, P., Andreou, I., Sicilia, M.-A., Garoufallou, E. (2024). Linked data for Libraries: Creating a global knowledge space, a systematic literature review. Journal of information Science, Vol. 50, 1, 204–244. DOI: https:// doi.org/10.1177/01655515221084645

Leitao, J., Pereira, D., Goncalves, A., Olivaira, T. (2023). Digitalizing the pillars of Hybrid Civic Universities: A bibliometric analysis and new taxonomy proposal. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, Vol. 9, 3, 100109. DOI: https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2023.100026

European University Association (EUA). Retrieved from: https://www.eua.eu/

FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Re-usable). ResearchUA. Retrieved from: http://research.nbuv.gov.ua/ node/74.

Open science at the Kharkiv Legal Forum. National repository of academic texts. Retrieved from: https://nrat.ukrintei. ua/vidkryta-nauka-na-harkivskomu-yurydychnomu-forumi/ [in Ukrainian].

Kaliuzhna, N., Hauschke, C. Open access in Ukraine: Characteristics and evolution from 2012 to 2021. Retrieved from: https://direct.mit.edu/qss/article/doi/10.1162/qss_a_00324/124231/Open-access-in-Ukraine-Characteristics-and. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2311.09657

Lectures from “Days of Ukraine in Lower Saxony”. Retrieved from: https://www.tib.eu/de/

Опубліковано

2024-10-15

Номер

Розділ

Статті