Притягнення до академічної відповідальності за порушення академічної доброчесності: теоретико -прикладні проблеми регламентування
DOI:
https://doi.org/10.37772/2518-1718-2023-1(41)-10Ключові слова:
академічна доброчесність, академічна відповідальність, здобувачі освіти, педагогічний працівник, науково-педагогічний працівник, учасники освітнього процесуАнотація
У статті висвітлено проблемні питання, пов’язані з притягненням до академічної відповідальності за порушення академічної доброчесності учасників освітнього процесу. Звернено увагу на те, що суттєвим недоліком Законів України «Про освіту» та «Про вищу освіту» є відсутність таких дефініцій, як «академічна відповідальність», «види академічної відповідальності», «академічний проступок», що значно ускладнює притягнення до академічної відповідальності педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів освіти та здобувачів освіти на практиці. Запропоновано авторське визначення терміну «академічна відповідальність»: це різновид юридичної відповідальності, яка настає за порушення академічної доброчесності педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів освіти, здобувачів освіти в наукових установах та закладах освіти і тягне за собою негативні наслідки державного впливу в разі вчинення ними академічного правопорушення. Надано критичну оцінку переліку порушень академічної доброчесності. Зазначено, що в чинному освітньому законодавстві відсутня диференціація порушень, пов’язаних з підготовкою кадрів вищої кваліфікації (магістрантів, докторантів та ін.). Звернено увагу на те, що в Законі України «Про освіту» встановлено перелік порушень академічної доброчесності, в якому в один ряд поставлені правопорушення, які є зовсім різними за ступенем своєї суспільної шкоди, наприклад, самоплагіат і хабарництво. Авторкою встановлено, що Закон України «Про вищу освіту» містить перелік стягнень за порушення академічної доброчесності не для всіх учасників освітнього процесу, а лише для педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів освіти та здобувачів освіти. Запропоновано внесення змін до чинного законодавства щодо чіткого визначення об’єктивних критеріїв підстав обрання виду академічної відповідальності за конкретне порушення академічної доброчесності. Зроблено висновок, що академічна відповідальність є багатозначним поняттям, зокрема, видом соціальної, корпоративної, морально-етичної, юридичної відповідальності, є різновидом державного примусу. Запропоновано узгодити положення освітнього законодавства з Кодексом законів про працю України, Цивільним кодексом України, Кримінальним кодексом України та іншими законами, в яких будуть регламентовані види та міри покарання за порушення академічної доброчесності. Доведено, що академічна відповідальність може бути юридичною (цивільною, трудовою, адміністративно, кримінальною), соціальною, морально-етичною, корпоративною відповідальністю. Таким чином, академічна відповідальність має точки перетину з юридичною відповідальністю. Аргументовано необхідність на законодавчому рівні закріпити визначення поняття «академічна відповідальність» та детально регламентувати всі процедурні аспекти притягнення до академічної відповідальності учасників освітнього процесу.
Посилання
Zinchenko, V. (2020). Academic integrity as the basis of modern process. Aktualni Pytannia Humanitarnykh Nauk, Issue 31, Vol. 3, 199‒205. Retrieved from: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/31_2020/part_3/33.pdf [in Ukrainian].
Tytska, Ya. (2018). «Academic Integrity» and «Academic Responsibility» in ensuring the quality of education. Teoriia Derzhavy i Prava, 11, 192‒195. Retrieved from: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2018/11/37.pdf?fbclid=IwAR1W lkari53ulbpqyI4aCADNwUF2fwVMMueh2HdpOnVuxg7PBUEnSN_WuXY [in Ukrainian].
Law of Ukraine on Education, No. 2145-VIII (2017, September 5). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Ozhevan, М. А. (2018). Academic integrity as a political-legal and moral and ethical problem. Stratehichna Panorama, 2, 94‒104. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Stpa_2018_2_13 [in Ukrainian].
Nahorna, N. & Hushcha, P. (2019). Academic integrity as the basis for the development of modern science. Aktualni Pytannia Humanitarnykh Nauk, Issue 23, Vol. 3, 81‒85. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ apgnd_2019_23%283%29__17 [in Ukrainian].
The Ethical Code of the Scientist, No. 2 (2009, April 15). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ v0002550-09#Text [in Ukrainian].
Law of Ukraine on Higher Education, No. 1556-VII (2014, July 1). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18#Text [in Ukrainian].
Krasiuk, T. (2021). Academic responsibility for violation of academic integrity: problematic issues. Osnovni napriamky zakhystu prav hromadian ukrainy na pratsiu ta sotsialnyi zakhyst v umovakh yevrointehratsii: Proceedings of the ХІ International Scientific and Practical Conference, pp. 126–129. Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].
Velykanova, M. M. (2021). Academic Liability: Reflections on Terms and Subjects. Akademichna Vidpovidalnist: Proceedings of the. ientific and Practical Conference, pp. 9‒12. Kyiv: Kyivskyi Rehionalnyi Tsentr NAPrN Ukrainy [in Ukrainian].
Davydova, N. O. (2021). Legal liability and academic liability: the ratio of concepts. Akademichna Vidpovidalnist: Proceedings of the. ientific and Practical Conference, pp. 31‒35. Kyiv: Kyivskyi Rehionalnyi Tsentr NAPrN Ukrainy [in Ukrainian].
Krasiuk, T. & Shchehlakov I. (2019). Distribution of immoral misconduct and violation of academic integrity: Legal problems. Law and Innovation, 4 (28), 41‒48. https://doi.org/10.31359/2311-4894-2019-28-4-40 [in Ukrainian].
Tytska, Ya. O. (2018). Academic integrity as an element of the quality assurance system of education. Naukovyi Visnyk Mizhnarodnoho Humanitarnoho Universytetu. Ser. Yurysprudentsiia, 34, 4–7. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Nvmgu_jur_2018_34_3 [in Ukrainian].