Фан-арт та право інтелектуальної власності на платформах електронної комерції

Автор(и)

  • Даніїл Шматков кандидат педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник Науково-дослідного інституту правового забезпечення інноваційного розвитку Національної академії правових наук України https://orcid.org/0000-0003-2952-4070

DOI:

https://doi.org/10.37772/2518-1718-2023-2(42)-10

Ключові слова:

авторське право, фан-арт, похідний твір, інтелектуальна власність, е-комерція

Анотація

Мета статті полягає у визначенні складових інфраструктури платформ електронної комерції, що забезпечує правомірне використання інтелектуальної власності творців популярних продуктів. Проаналізовано інфраструктуру, яку пропонують відомі маркетплейси. Для аналізу обрано такі платформи, як eBay, Etsy, Amazon, Redbubble та Teepublic. Визначено такі складові інфраструктури, як політика інтелектуальної власності, залучення правовласника та творця фан-арту, перелік компаній, відкритих до співробітництва, можливості комунікації з правовласником, наявність стандартних ліцензійних угод, можливість укладання ліцензійних угод через платформу, доступне портфоліо інтелектуальної власності, можливості перенесення домовленостей на інші платформи. Встановлено, що більша спеціалізація на фан-арті обумовлює більші зусилля на створенні інфраструктури правомірного використання інтелектуальної власності творців популярних продуктів. У той же час, на погляд автора, такі платформи могли б, у першу чергу, зробити ширшими можливості використання ліцензійних угод за межами платформ та розширити залучення творців фан-арту до двосторонньої взаємодії з правовласниками. Отримані результати підтверджують актуальність вивчення та удосконалення правових відносин між великими компаніями та творцями фан-арту, встановлену попередніми дослідженнями. Представлене дослідження також розширює попередні у контексті використання різних видів інтелектуальної власності у відповідній комерційній діяльності. Суттєвим науковим внеском є розгляд проблеми в контексті електронної комерції – такий підхід дозволив опонувати прихильникам думки про те, що власники популярних продуктів схильні дозволяти використання похідних таких продуктів задля цілей ще більшої популяризації. Ймовірно, ця думка у попередніх дослідженнях здебільшого відносилась до некомерційного використання, але межа із комерційним використанням фан-арту є надзвичайно тонкою. Тому саме з огляду на природу електронної комерції, що детермінує комерційне використання продуктів, питання створення ефективної інфраструктури платформ електронної комерції, які забезпечують правомірне використання інтелектуальної власності творців популярних продуктів, було розкрито у цьому дослідженні.

Посилання

Shmatkov, D. (2021). Copyright Issues in Digital Society: Sports Video Games. In International Scientific and Practical Conference “Intellectual Systems and Information Technologies”. 13-19 September 2021 Odesa, Ukraine. P. 310–316. Retrieved form https://ceur-ws.org/Vol-3126/paper45.pdf [in English].

Shmatkov, D., & Cabrera Zagalaz, A. (2022). Notice-and-Takedown Procedures in Ukraine, Spain, China and the US. Law and innovative society, 1 (18), 22–33. doi: https://doi.org/10.37772/2309-9275-2022-1(18)-2 [in English].

Morgan, R. (2021). Conventional Protections for Commercial Fan Art Under the US Copyright Act. Fordham Intell. Prop. Media & Ent. LJ, 31 (2), 514–573 [in English].

Guerra-Pujol, F. E. (2019). Of Coase and Copyrights: The Law and Economics of Literary Fan Art. NYU J. Intell. Prop. & Ent. L., 9 (1), 91–106 [in English].

Law Edwards, L., Schafer, B., & Harbinja, E. (2022). Future Law. In Future Law. Edinburgh University Press [in English].

Woods, M. & Monroig, M. (2015). Fashion Design and Copyright in the US and EU. In WIPO/IPR/GE/15. Retrieved form https://www.wipo.int/edocs/mdocs/mdocs/en/wipo_ipr_ge_15/wipo_ipr_ge_15_t2.pdf [in English].

eBay. Verified Rights Owner Program. Retrieved form https://www.ebay.com/sellercenter/ebay-for-business/verifiedrightsowner-program.

Etsy. Etsy Reporting Portal. Retrieved form https://www.etsy.com/ipreporting.

Amazon. Merch Collab. Retrieved form https://sell.amazon.com/programs/collab.

Redbubble. Fan Art Program. Retrieved form https://help.redbubble.com/hc/en-us/articles/360000938143-Fan-ArtProgram. 11. Teepublic. Fan Art Program Overview. Retrieved form https://teepublic.zendesk.com/hc/en-us/articles/360022642254Fan-Art-Program-Overview [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-03

Як цитувати

Шматков, Д. (2024). Фан-арт та право інтелектуальної власності на платформах електронної комерції. Право та інновації, (2 (42), 80–85. https://doi.org/10.37772/2518-1718-2023-2(42)-10

Номер

Розділ

Статті